ZAŁĄCZNIK
do Regulaminu Odznaki Krajoznawczej PTTK
„Poznaj Pomnikowe Lokomotywy w Polsce”
WYKAZ TABORU KOLEJOWEGO NA POMNIKACH
Parowozy normalnotorowe
Lp. |
Parowóz |
Producent |
Rok |
Lokalizacja |
1. |
Pd5-17 |
Linke Hoffman |
1912 |
Warszawa (Technikum Kolejowe) |
2. |
Pt47-1 |
Chrzanów |
1948 |
Łódź Olechów (lokomotywownia) |
3. |
Pt47-14 |
Chrzanów |
1948 |
Stargard Szczeciński (dworzec) |
4. |
Pt47-20 |
Chrzanów |
1948 |
Wrocław Główny (lokomotywownia) |
5. |
Pt47-121 |
HCP |
1949 |
Kostrzyn (lokomotywownia) |
6. |
Pt47-157 |
HCP |
1950 |
Lublin (lokomotywownia) |
7. |
Oi2-29 |
Schichau |
1940 |
Zajączkowo Tczewskie (lokomotywownia) |
8. |
Ok1-198 |
Schwartzkopff |
1919 |
Żagań (lokomotywownia) |
9. |
Ol49-1 |
Chrzanów |
1951 |
Jarocin (przed dworcem) |
10. |
Ol49-8 |
Chrzanów |
1951 |
Przeworsk (przed dworcem) |
11. |
Ol49-20 |
Chrzanów |
1952 |
Częstochowa (lokomotywownia) |
12. |
Ol49-29 |
Chrzanów |
1952 |
Stare Juchy (stacja) |
13. |
Ol49-34 |
Chrzanów |
1952 |
Chełm (obok dworca) |
14. |
Ol49-38 |
Chrzanów |
1952 |
Korsze (stacja) |
15. |
Ol49-50 |
Chrzanów |
1953 |
Toruń Kluczyki (lokomotywownia) |
16. |
Ol49-72 |
Chrzanów |
1953 |
Tarnów (lokomotywownia) |
17. |
Ol49-82 |
Chrzanów |
1953 |
Krzyż (przed dworcem) |
18. |
Tp1-18 |
Linke Hoffman |
1904 |
Tarnowskie Góry (Technikum Kolejowe) |
19. |
Tp3-36 |
Hanomag |
1913 |
Zbąszynek (dworzec) |
20. |
Tp4-148 |
Linke Hoffman |
1917 |
Czeremcha (lokomotywownia) |
21. |
Tp4-217 |
Borsig |
1918 |
Pyskowice (lokomotywownia Kopalnia Piasku „Kotlarnia”) |
22. |
Ty2-14 |
Henschel |
1942 |
Kartuzy (stacja) |
23. |
Ty2-16 |
Henschel |
1942 |
Rozwadów (lokomotywownia) |
24. |
Ty2-22 |
Henschel |
1942 |
Wrocław Świebodzki (dworzec) |
25. |
Ty2-540 |
Schichau |
1943 |
Legnica (lokomotywownia) |
26. |
Ty2-702 |
BMAG |
1944 |
Łódź (stacja Radogoszcz) |
27. |
Ty2-1055 |
MBA |
1944 |
Małaszewicze |
28. |
Ty2-1387 |
Henschel |
1943 |
Chojnice (lokomotywownia) |
29. |
Ty2-2118 |
Henschel |
1943 |
Kotlarnia (lokomotywownia Kopalnia Piasku „Kotlarnia”) |
30. |
Ty2-5680 |
Schichau |
1943 |
Knieje (przed stacją PCC Rail Szczakowa) |
31. |
Ty42-44 |
HCP |
1945 |
Katowice (lokomotywownia) |
32. |
Ty42-107 |
HCP |
1946 |
Rybnik (lokomotywownia) |
33. |
Ty42-118 |
Chrzanów |
1946 |
Chrzanów (Fablok) |
34. |
Ty45-94 |
Chrzanów |
1947 |
Ostrów Wielkopolski (przed lokomotywownią) |
35. |
Ty45-149 |
HCP |
1947 |
Kluczbork (przed dworcem) |
36. |
Ty45-205 |
HCP |
1947 |
Iłowo (przed dworcem) |
37. |
Ty45-217 |
Chrzanów |
1947 |
Tarnowskie Góry (lokomotywownia) |
38. |
Ty45-421 |
Chrzanów |
1950 |
Łazy (lokomotywownia) |
39. |
Ty45-2560 |
Chrzanów |
1950 |
Kotlarnia (lokomotywownia) |
40. |
Ty51-15 |
HCP |
1954 |
Sędziszów (przed dworcem) |
41. |
Ty51-37 |
HCP |
1955 |
Rzepin (przed dworcem) |
42. |
Ty51-138 |
HCP |
1956 |
Kotlarnia (lokomotywownia) |
43. |
Ty51-140 |
HCP |
1956 |
Szczakowa (lokomotywownia) |
44. |
OKl27-10 |
HCP |
1930 |
Skierniewice (lokomotywownia) |
45. |
OKl27-27 |
HCP |
1931 |
Gdynia Grabówek (lokomotywownia) |
46. |
TKh1-429 |
Hagans |
1900 |
Rybnik (lokomotywownia) |
47. |
TKh1444 |
Orenstein & Koppel |
1905 |
Toruń Kluczyki (lokomotywownia) |
48. |
TKi3-120 |
Union |
1914 |
Ostrów Wielkopolski (przed dworcem) |
49. |
TKp1-46 |
Union |
1915 |
Bydgoszcz (lokomotywownia) |
50. |
TKt48-6 |
HCP |
1950 |
Czerwieńsk (lokomotywownia) |
51. |
TKt48-27 |
HCP |
1951 |
Rzeszów (lokomotywownia) |
52. |
TKt48-29 |
HCP |
1951 |
Szczecin (lokomotywownia) |
53. |
TKt48-38 |
HCP |
1951 |
Jasło Towarowa (lokomotywownia) |
54. |
TKt48-53 |
Chrzanów |
1951 |
Iława (przed dworcem) |
55. |
TKt48-58 |
HCP |
1951 |
Jelenia Góra (lokomotywownia) |
56. |
TKt48-116 |
Chrzanów |
1955 |
Inowrocław (lokomotywownia) |
57. |
TKt48-119 |
Chrzanów |
1955 |
Wałbrzych (lokomotywownia) |
58. |
TKt48-124 |
Chrzanów |
1955 |
Zagórz (lokomotywownia) |
59. |
TKt48-127 |
Chrzanów |
1956 |
Opole (przed dworcem) |
60. |
TKt48-130 |
Chrzanów |
1956 |
Kępno (przed dworcem) |
61. |
TKt48-138 |
Chrzanów |
1956 |
Knyszyn (przed dworcem) |
62. |
TKt48-146 |
Chrzanów |
1956 |
Bydgoszcz (lokomotywownia) |
63. |
TKt48-151 |
Chrzanów |
1956 |
Częstochowa (przed dworcem) |
64. |
TKt48-155 |
Chrzanów |
1956 |
Kudowa-Zdrój (przed dworcem) |
65. |
TKt48-167 |
Chrzanów |
1956 |
Kraków Płaszów (lokomotywownia) |
66. |
TKt48-170 |
Chrzanów |
1956 |
Chojnice (lokomotywownia) |
67. |
TKt48-177 |
Chrzanów |
1956 |
Nowy Sącz (przed dworcem) |
68. |
TKh1-20 |
Orenstein & Koppel |
1909 |
Sucha Beskidzka (lokomotywownia) |
69. |
TKb129 |
Hohenzollern |
1880 |
Warszawa (Elektrociepłownia Siekierki) |
70. |
TKh2191 |
Chrzanów |
1950 |
Łazy (ZNTK) |
71. |
Tkh2942 |
Chrzanów |
1951 |
Węgliniec (lokomotywownia) |
72. |
6 |
Chrzanów |
1958 |
Szczecin (Huta Szczecin) |
73. |
TKh5376 |
Chrzanów |
1956 |
Łódź (Firma Linda) |
74. |
TKh5564 |
Chrzanów |
1959 |
Toruń Główny (przed dworcem) |
75. |
TKh5699 |
Chrzanów |
1961 |
Tczew (przed dworcem) |
76. |
HL16 |
Chrzanów |
1950 |
Kraków Płaszów (przed dworcem) |
77. |
TKp12800 |
Chrzanów |
1951 |
Gliwice (Huta Łabędy) |
78. |
TKbb nr 1 |
Chrzanów |
1956 |
Szczecin (Klub Black Pearl) |
79. |
TKbb |
Chrzanów |
1956 |
Szczytno (FS Favorit Furniture) |
80. |
TKbb |
Chrzanów |
1957 |
Szczytno (FS Favorit Furniture) |
Parowozy wąskotorowe
Lp. |
Parowóz |
Producent |
Szer. toru |
Rok |
Lokalizacja |
1. |
Tx100 |
Borsig |
600 |
1918 |
Białystok (przed dworcem) |
2. |
Tx1114 |
Orenstein & Koppel |
600 |
1918 |
Czarna Białostocka |
3. |
Tx227 |
Esslingen |
600 |
1916 |
Czarna Białostocka |
4. |
10 |
Henschel |
600 |
1916 |
Mława (stacja wąskotorowa) |
5. |
Tx1113 |
Orenstein & Koppel |
600 |
1918 |
Płociczno |
6. |
2558 |
Henschel & Sohn |
600 |
1918 |
Sucha Beskidzka (lokomotywownia) |
7. |
Tx1123 |
Hohenzollern |
600 |
1917 |
Warszawa (przed Technikum Kolejowym) |
8. |
Px48-3910 |
Chrzanów |
1000 |
1953 |
Chrzanów (przed Fablokiem) |
9. |
Px48-1921 |
Chrzanów |
750 |
1955 |
Dębica (lokomotywownia) |
10. |
Px48-1734 |
Chrzanów |
750 |
1951 |
Dynów (stacja) |
11. |
Px48-1764 |
Chrzanów |
750 |
1953 |
Krotoszyn (dawna stacja kolei wąskotorowej) |
12. |
Px48-1758 |
Chrzanów |
750 |
1952 |
Mława (stacja kolei wąskotorowej) |
13. |
Px48-1912 |
Chrzanów |
750 |
1955 |
Pleszew (stacja kolei wąskotorowej) |
14. |
Px48-1760 |
Chrzanów |
750 |
1952 |
Poznań (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych) |
15. |
Px48-1770 |
Chrzanów |
750 |
1953 |
Praszka (dawna stacja kolei wąskotorowej) |
16. |
Px48-1927 |
Chrzanów |
750 |
1955 |
Siedlce (Centrum Pomnik Dzieci Zamojszczyzny) |
17. |
Px48-3908 |
Chrzanów |
1000 |
1953 |
Szczecinek (przed lokomotywownią) |
18. |
Px48-1765 |
Chrzanów |
750 |
1953 |
Śmigiel (stacja) |
19. |
Px48-1923 |
Chrzanów |
750 |
1955 |
Zbąszynek (przed Domem Kultury Kolejarza) |
20. |
Px48-1723 |
Chrzanów |
750 |
1950 |
Zduńska Wola-Karsznice |
21. |
Px49-1799 |
Chrzanów |
750 |
1950 |
Koluszki (przed kościołem pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej) |
22. |
Px49-1796 |
Chrzanów |
750 |
1950 |
Piotrków Trybunalski (stacja kolei wąskotorowej) |
23. |
Ty244 |
Chrzanów |
600 |
1948 |
Ełk (przed dworcem) |
24. |
brak |
Chrzanów |
600 |
1953 |
Ostrów Wielkopolski (przed Technikum Kolejowym) |
25. |
brak |
Chrzanów |
600 |
1957 |
Ostrów Wielkopolski (przed przedszkolem) |
26. |
Ty3811 |
Chrzanów |
600 |
1958 |
Topiło (stacja kolei leśnej) |
27. |
Ty1131 |
Chrzanów |
600 |
1955 |
Zagnańsk (w tartaku) |
28. |
Kp4-1 |
Chrzanów |
750 |
1957 |
Ostrowite (cukrownia) |
29. |
Kp4-15346 |
Chrzanów |
750 |
1957 |
Ostrowite (park) |
30. |
CZ5 |
Henschel & Sohn |
600 |
1941 |
Nakło (cukrownia) |
31. |
T2-73 |
Henschel & Sohn |
600 |
1936 |
Kraków (przedszkole, ul. Mikołaja Kopernika) |
32. |
PKP10782 |
Chrzanów |
600 |
1940 |
Nowy Sącz (Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego) |
33. |
brak |
Chrzanów |
750 |
1946 |
Chrzanów |
34. |
b.d. |
Chrzanów |
750 |
1947 |
Częstochowa (huta) |
35. |
T49-112 |
Chrzanów |
600 |
1949 |
Dęblin (przed dworcem) |
36. |
CK16 |
Chrzanów |
750 |
1946 |
Jelenia Góra (lokomotywownia) |
37. |
brak |
Chrzanów |
750 |
1947 |
Karczew |
38. |
6 |
Chrzanów |
750 |
1948 |
Ostrowiec Świętokrzyski |
39. |
1 |
Chrzanów |
750 |
1947 |
Sochaczew (przed dworcem) |
40. |
Tw53-2570 |
Chrzanów |
785 |
1955 |
Racibórz (przed dworcem) |
41. |
brak |
Chrzanów |
630 |
1958 |
Tłuszcz (przed dworcem) |
42. |
6 |
BMAG |
1000 |
1933 |
Wrocław (gazownia Tarnogaj) |
43. |
b.d. |
Babelsberg |
600 |
1951 |
Białośliwie (stacja kolei wąskotorowej) |
44. |
brak |
Borsig |
600 |
1924 |
Poznań (Fabryka Pojazdów Szynowych) |
45. |
9 |
Orenstein & Koppel |
750 |
1921 |
Marcule (przed leśniczówką) |
46. |
TKb15 |
Borsig |
785 |
1929 |
Świętochłowice (Huta „Florian”) |
Lokomotywy normalnotorowe elektryczne
Lp. |
Lokomotywa |
Producent |
Rok |
Lokalizacja |
1. |
Ep02-07 |
Pafawag |
1957 |
Kraków Prokocim (lokomotywownia) |
2. |
EU05-22 |
Škoda |
1961 |
Kraków Prokocim (lokomotywownia) |
3. |
E401 |
AEG |
1913 |
Warszawa Grochów (lokomotywownia) |
Oznaczanie parowozów
Oznaczenie parowozu składa się z tzw. serii np.TKt48-151 (duże i małe litery oraz cyfry) i ewentualnie kolejnego numeru egzemplarza.
Pierwsza duża litera oznacza typ parowozu:
- P – parowóz pośpieszny,
- T – parowóz towarowy,
- O – parowóz osobowy.
Druga duża litera (zawsze K) występuje wyłącznie w przypadku parowozów tendrzaków (czyli, takich, które nie mają oddzielnego tendra, lecz woda i węgiel znajdują się w parowozie w specjalnym zbiorniku zespolonym z lokomotywą, np. TKt48).
Druga lub trzecia (dla tendrzaka) mała litera oznacza układ osi, na który składają się kolejno od lewej osie toczne przednie (o), osie napędne (O) oraz osie toczne tylne (o).
Układ osi |
Oznaczenie |
Układ osi |
Oznaczenie |
OO |
b |
oOOOo |
l |
OOO |
h |
oOOOOo |
t |
OOOO |
p |
oOOOOOo |
z |
OOOOO |
w |
oOOOOOOo |
x |
OOo |
c |
oOoo |
a |
OOOo |
i |
oOOoo |
f |
OOOOo |
r |
oOOOo |
n |
Ooo |
a |
oOOOOo |
u |
OOoo |
d |
oOOooo |
– |
OOOoo |
k |
oOOOooo |
– |
OOOOoo |
s |
ooO |
a |
OOooo |
– |
ooOO |
d |
OOOooo |
– |
ooOOO |
k |
oO |
a |
ooOOOO |
s |
oOO |
c |
ooOo |
a |
oOOO |
i |
ooOOo |
f |
oOOOO |
r |
ooOOOo |
m |
oOOOOO |
y |
ooOOOOo |
u |
oOOOOOO |
x |
ooOOoo |
g |
oOo |
a |
ooOOOoo |
o |
oOOo |
e |
ooOOOOoo |
– |
Numer serii znajdujący się po oznaczeniu literowym określa miejsce produkcji parowozu:
- 1-10 – parowóz niemiecki,
- 11- 19 – parowóz austriacki,
- 20- 55 – parowóz polski, oraz (w większości przypadków) jednocześnie rok konstrukcji,
- 100-199 – parowóz produkcji obcej, który trafił do Polski w latach 1918-1939,
- 200-299 – parowóz produkcji obcej, który trafił do Polski po 1945 r.
Oznaczenie tendra np. 22 D 23 składa się z następujących elementów:
- pierwsza liczba – oznacza pojemność skrzyni wodnej w metrach sześciennych,
- duża litera – oznacza liczbę osi (np. C oznacza trzy osie a D – cztery osie),
- druga liczba – identycznie jak w przypadku serii parowozów.
Pobierz załącznik do Regulaminu Odznaki lub